Montenegro en Kroatie, augustus 2016

We rijden via een bergweg vanuit Bosnie en komen bij de grensovergang met Montenegro die niet niet zo vaak wordt gebruikt. En moeten deze keer lang wachten. Daarna rijden we verder richting Danilovgrad. Hier in de buurt ligt het klooster van Ostrog. Voor het eerst deze reis hebben we pech. We proberen met de camper het klooster van Ostrog te bereiken. Dit kan alleen via een hele smalle bergweg en deze is 8 kilometer met allemaal haarspeldbochten en op veel plekken te smal om auto’s te laten passeren. Na een kilometer of zes kunnen we niet verder. We zien het klooster op een afstand en maken een foto. Op de terugweg durft een auto ons niet te passeren. Daardoor sturen we iets te ver naar rechts en zitten zelf klem tegen een uitsteeksel van de bergwand. Hierdoor beschadigt de luifel zodat we deze niet meer kunnen gebruiken. Balen, en weer geleerd hele smalle bergweggetjes te mijden met de camper.

ostrog

Dwars door het binnenland rijden we via de hoofdstad Podgorica en het meer van Skadarsko naar Ulcinj. Ulcinj is op 12 kilometer van Albanie gelegen en heeft het enige zandstrand van Montenegro. De kustweg er naartoe is heel erg druk en de infrastructuur is niet berekend op het aantal mensen dat hier vakantie komt vieren. Aan het zandstrand in Ulcinj is het gelukkig alleen overdag druk. En een zandstrand bevalt Joshua en Cody wel, nu kunnen ze eindelijk met zand en water spelen. We staan met de camper aan het het strand en blijven hier een paar dagen.

ulcinj

De kust van Montenegro is volgebouwd en voor ons is het hier veel te druk. De plaatsen Sveti Stefan en Budva zijn wel erg mooi. We besluiten in plaats van met een veerboot over te steken helemaal om het meer van Kotor heen te rijden en worden beloond met het uitzicht op een kerkje midden in het meer. Daarna rijden we door naar Kroatie.

ulcinjsvetistefabudvakotorbaai

In kroatie is het nog maar 30 kilometer rijden naar Dubrovnik.  Deze stad hebben we al eens bezocht maar is volgens ons zeker de moeite waard om vaker te bezoeken. Op camping Solitudo vinden we een mooie plek met veel schaduw en bomen waardoor we de hangmat op kunnen hangen. Cody probeert in de stad een citroenachtig drankje uit, maar vindt het toch wat zuur.

dubrovnik1

We besluiten met een zeekajak een rondtocht te maken. Zo krijg je Dubrovnik op zijn mooist te zien. En dichtbij Dubrovnik zijn snorkel plekken en ligt het eiland Lokrum waar we rond om heen varen. Het lijkt echter wel of we constant wind tegen hebben en we moeten stevig peddelen. In plaats van de 2,5 uur die normaal voor zo’n tocht staat doen we er bijna 4 uur over. We zijn dan ook moe als we weer bij de aanlegplaats aankomen.

dubrovnik2

De camping heeft een goede busverbinding met het centrum en is gelegen in de buitenwijk Babin Kuk op een schiereiland met allerlei resort faciliteiten, zoals zwembad en restaurants aan de baai. In het centrum is het ook in de avond goed toeven met de vele restaurants en de mediterrane sfeer. We gaan zeker weer terugkomen naar Dubrovnik.dubrovnik4

Van Dubrovnik moet je eerst een stukje door Bosnie heen rijden om weer in Kroatie uit te komen. We passeren dan een ook een aantal grensposten, maar hoeven in tegenstelling tot de mensen die de andere kant op gaan gelukkig niet lang te wachten. Daarna rijden we weer eens een stuk snelweg, richting Sibenik. Hier zitten een aantal campings vol en in Primosten heeft camping Adriatic nog een plekje. De volgende dag rijden we langs een lange maar mooie kustweg naar Senj. Er staat vandaag veel wind en de camper schud af en toe flink. In Senj staan we pal aan zee en waaien de stoelen weg als je er even niet op zit. Ook ‘s-nachts is het goed te merken dat het heel hard waait en wordt Cody een paar keer wakker van het bewegen van de camper. Deze zal echter niet snel wegwaaien met 3500 kilo aan gewicht….

senj

Vandaag zullen we via Rijeka doorrijden naar Istrie, de groenste regio van Kroatie. Qua drukte vinden we het onderweg reuze mee vallen en we hebben met de Brusje’s afgesproken op camping Vestar, dichtbij Rovinj. We hebben plekken tegenover elkaar en hebben een paar fantastische dagen. Het schijnt zelfs zo te zijn dat Brusje kan koken….

vestar

Rovinj is een pittoresk stadje. Het lijkt een klein beetje op Dubrovnik in het klein maar dan met minder toeristen. We gaan dan ook bijna dagelijks naar het stadje om iets te drinken en/of lekker te eten.

rovinj1

Vanaf de camping boeken we een dolfijnen tocht. En al heel snel spotten we een groepje dolfijnen naast de boot. Het is prachtig om deze dolfijnen zo in het wild te zien. Tevens varen we met het schip langs Rovinj. Met de ondergaande zon in de rug een erg mooi uitzicht.

rovinjdolfijnen

Vanuit het oude centrum van Rovinj kan gezwommen worden in de zee. Her en der zijn barretje’s en restaurants en er hangt een hele relaxte sfeer. Cody en Hidde zijn zoals gewoonlijk onafscheidelijk en hebben veel plezier. Maar ook Julia, Sterre en Ingrid vermaken zich prima met ons op een terrasje in Rovinj.

rovinj2

De laatste paar dagen kunnen we naar harte lust snorkelen, zwemmen en bootje varen. Julia en Joshua zijn ook aan het snorkelen en roepen onder water steeds iets als ze vissen zien. Hidde, Sterre en Erwin doen gezellig mee en het lijkt wel een stel orka’s dat onder water geluid maakt. Na gedane arbeid in het water is het lekker eten en relaxen op de camping.

rovinj3

We verlaten Kroatie en rijden van het zuiden helemaal naar het noorden van Slovenie en dan door naar Oostenrijk. Hier slapen we op een camperplek. De volgende dag rijden we verder naar Duitsland om in Zirndorf bij Neurenberg uit te komen. Hier is het atrractiepark playmobilland. En dit park gaan we bezoeken. Alle playmobil thema’s hebben ze in dit park op grote schaal gemaakt. Maar er kan ook gespeeld worden met playmobil speelgoed. Joshua en Cody vermaken zich dan ook prima.

playmobilland

Het eind van deze reis is in zicht en we vervolgen onze weg naar Nederland. Talloze ervaringen rijker en met name het mooie Bosnie heeft ons verrast. Nu eerst de camper nog even laten maken…