Zuid Spanje, juli 2014

Hoe ver kunnen we rijden op vakantie en niet het gevoel hebben de hele dag in de auto te hoeven zitten. We kunnen dan dicht bij huis blijven of toch verder weg gaan en wat langer op reis zijn. Wij kiezen voor het laatste en nemen een dikke maand de tijd om via Spaans Andalusie naar de Algarve in Portugal te gaan. En weer terug….

Aangezien het WK voetbal in volle gang is stoppen we in Luxemburg bij Mersch en kunnen hier een wedstrijd van het Nederlands elftal kijken. De volgende dag rijden we tot aan de Zuid Franse kust en vinden een camperplek in het pittoreske dorpje Villeneuve le Maguelone. De camperplek komen we in eerste instantie niet op omdat onze betaal passen niet worden geaccepteerd. Gelukkig staat er een Frans stel die met hun pasje in ruil voor cash geld wel toegang kan verschaffen.  Vanaf de camper plek is het nog maar een paar uur rijden naar Callela de Palafrugell in Spanje

Callela de Palafrugell

Palafrugell is een kleine plaats aan de Costa Brava en ongeveer 75 km rijden vanaf de Franse grens. Het kustplaatsje Callela de Palafrugell is berg en rotsachtig en heeft een idyllische ligging. Van de camping lopen we zo berg af het dorp in, maar jammer genoeg moeten we ook weer de bergweg terug naar boven nemen. Sinds we zijn vertrokken uit Nederland hebben we veel regen gehad en hier kunnen we tussen de buien door het dorp bezichtigen. Erwin is hier zelf als jongetje van 8/9 een aantal keren geweest, maar na zoveel jaar zijn er niet veel herkenningspunten. Maar ook anno 2014 is het uitzicht op de verschillende baaitjes mooi.

callela

Tarragona

Het voelt bijna als thuiskomen als we bij Mora aankomen, het is namelijk niet de eerste keer dat we hier komen. Camping Torre de la Mora doet niet aan reserveringen maar toch hebben we een plekje op een aantal meter van het strand. De zon is gaan schijnen en we verblijven hier bijna een week. Het strand wisselen we af met het zwembad en we vermaken ons prima. Het voordeel van deze camping is dat het zwembad en het restaurant met het avond entertainment aan de overkant van de weg in het dorpje is en je er helemaal geen last van hebt. Er is ook een mooie mix van camping gasten uit Spanje, Frankrijk, Nederland en Duitsland. Het dorpje Mora stelt niet zoveel voor maar heeft niet het massatoerisme zoals andere plaatsen aan de Spaanse costa’s.

torrelamora

Op de camping kunnen we de verrichtingen van het Nederlandse elftal volgen op het WK volgen. Het centrum van Tarragona is met de bus in 20 minuten te bereiken en Cody en Joshua willen graag met het toeristische treintje rijden. Hierdoor zien we de haven en daarna een hoger gelegen deel van de stad die we nog niet eerder hebben gezien. Aan de Rambla Nova begint Joshua aan het eerste ijsje van de lijst van Frigo. Aan het einde van de vakantie wil hij ze allemaal een keer geproefd hebben… Daarna bezoeken we het Romeinse theater dat net achter de kust is gelegen en een zonnewijzer.  Op het strand is het bouwen van zwembaden van zand populair bij Joshua en Cody en dan wachten tot het vloed is en het geheel weer wegspoeld.

torrelamora3

Cody heeft een vast plekje gevonden op de trap met uitzicht op de zee en geniet van de zonsondergang. Of hij staat te lachen voor een wat ouderwetse Franse camper, die volgens hem maar twee wielen heeft. Van wie zou hij zijn gevoel voor humor hebben….

torrelamora2

Valencia

Valencia ligt aan de kust met een vlak achterland en heeft volgens de plattegrond echte fietspaden. We gaan de stad per fiets bezoeken en hierdoor heeft Joshua die dag bijna 30 km gefietst. En dat met temperaturen boven de 30 graden. Aangezien Valancia vroeger last had van rivieroverstromingen, is de rivier Turia aan de zuidelijke kant omgeleid. Op de plek waar vroeger de rivier Turia stroomde, vindt men nu het befaamde Ciudad de las Artes y Ciences oftewel de stad van kunsten en wetenschappen. Dit culturele centrum bestaat uit een wetenschapsmuseum, een IMAX-theater, een brug, allen ontworpen door de architect Santiago Calatrava en het grootste aquarium van Europa, L’Oceanogràfic. Een aantal kilometer verderop is het oude centrum en dit is zeker een bezoek waard met vele kleine en grote plaza’s en een overdekte markt

valencia1

In het oude, historische centrum van Valencia vind je de prachtige kathedraal van Valencia – kortweg aangeduid als ´La Seu´ – die tussen 1262 en 1356 gebouwd is en is toegewijd aan de Heilige Maagd Maria.  Maar La Seu is vooral bekend als vindplaats van de Heilige Graal, de beker die volgens de overlevering door Jezus gebruikt zou zijn bij het Laatste Avondmaal en bevindt zich sinds de 15e eeuw in Valencia.

valancia2

Lagunas de Ruidera

We rijden het binnenland van Spanje in en rijden door vlak en dor terrein. Na een paar honderd kilometer komen we bij toeval het parque natural Lagunas de Ruidera tegen. Hier vinden we een groene oase met 16 meren en watervalletje’s. En een camping in Ossa de Montiel waar we met passen en meten een plekje kunnen vinden.

ruidera

Cordoba

De provincie Andalusie staat al langer op ons lijstje en hier wordt de omgeving groener en heuvelachtiger. De steden Cordoba en Sevilla gaan we de komende dagen bezoeken. Als we in Cordoba rond de middag aankomen is het meer dan 40 graden. Hoogste tijd voor een verkoelende duik in het zwembad. Het valt ons echter op dat het rond een uur of zeven in de avond nog heter wordt… De volgende ochtend vertrekken we al vroeg naar het centrum. Cordoba ligt aan de oevers van de rivier Guadalquivir en is een van de drie belangrijkste steden van Andalusië. De stad heeft meer dan 300.000 inwoners. Het meest bijzondere gebouw van Córdoba is de Mezquita. Dit is een unieke combinatie van een enorme moskee met als middelpunt een kathedraal, ook wel de moskee-kathedraal genoemd. In de achtste eeuw werd de moskee gebouwd op de plek waar daarvoor een basiliek stond. Door de sterke bevolkingsgroei werd de moskee meerdere keren uitgebreid. In de dertiende eeuw, na de overwinning van de Christenen op de Moren werd de moskee omgebouwd als kathedraal. In het hart van de moskee werd een kathedraal gebouwd en de minaret werd een klokkentoren. De Mezquita is groot, met haar 23.000 m2 oppervlakte is het een van de grootste moskeeën ter wereld.

cordoba

Cordoba wordt omgeven door miljoenen olijvenbomen. Het was het culturele en financiele middelpunt in verschillende periodes uit de geschiedenis. In de Romeinse tijd hoofdstad van de provincie Bética, een waterwiel is nog aan de oevers te zien, daarna centrum van de Spaanse moslimwereld en daarna verblijf van de Katholieke koningen. Cordoba is geliefd vanwege de vele patio’s. En de flamenco dans met winkels met flamencojurken, gitaren en flamencomuziek in de bars. cordoba2

Sevilla

Van Cordoba naar Sevilla is maar 140 km rijden door heuvelachtig gebied. Sevilla is de belangrijkste stad van Zuid-Spanje en ligt in het westen van Andalusië. De stad ligt aan de rivier de Guadalquivir en heeft 704.000 inwoners. De echte Sevillanen spreken Spaans met een sterk afwijkend accent, dat voor ons en de andere Spanjaarden niet te verstaan is. Onze bus chauffeur zei volgens ons centro en wij stappen in. Een tijdje later zien we meer dorpjes dan stedelijk gebied en blijkt dat we door het dorpje Corio rijden. Hier stappen we dan ook maar snel uit en pakken de volgende bus in tegengestelde richting Sevilla centro. Het is normaliter warm in Sevilla. Sterker nog, Sevilla is een van de warmste steden van Europa. Maar vandaag is het bewolkt en ‘maar’ 25 graden ook al is het half juli. We starten tot vreugde van Astrid bij Starbucks. Sevilla is beroemd om de Mudejar-architectuur. Dit is een mix van de Islamitische met de Katholieke bouwstijl. Na de overwinning van de Katholieken op de Moren lieten zij vele prachtige bouwwerken in tact. Wel werd er een Katholieke draai aangegeven. Een mooi voorbeeld is de Real Alcazar, het koninklijk paleis met de mooie tuinen en patio’s, is een icoon van Sevilla.

sevillaalcazar

Met de paard en koets het centrum verkennen lijkt Joshua en Cody wel wat. Je ziet ze denken: dat scheelt weer een eind lopen vandaag. In 1929 organiseerde Sevilla een wereldtentoonstelling en hiervoor werd Plaza Espana gebouwd en dit is tevens een mooi aangelegd park. Hoogste tijd voor een groepsfoto. En Cody doet meteen een tukkie……

sevilla1

Ook de kathedraal met de giralda toren is Mudejar-architectuur. Dit is een moskee omgebouwd tot kathedraal. In deze kathedraal is ook het mausoleum graf van Columbus en een graf van de broer van Columbus. Hier kwamen we achter omdat we in eerste bij het verkeerde graf stonden te kijken……. Eenmaal buiten hebben we meteen een foto gemaakt van Sinterklaas (volgens Joshua).

sevilla3

De giralda toren beklimmen deden ze vroeger met paard vandaar dat er geen trappen maar steile helling looppaden naar boven leiden. Eenmaal boven is het uitzicht is erg mooi. We bezoeken ook nog de barrio Santa Cruz, in deze volkswijk met nauwe steegjes staat het flamenco dansen centraal.

sevilla2

We hebben net buiten Sevilla een mooie camperplek gevonden in een haventje aan de rivier de Guadalquivir. We vragen aan Joshua wat hij het leukst vond aan de steden die we tot nu toe hebben bezocht; Nou, het treintje en ijsje eten in Tarragona was leuk, zelf fietsen, het dolfinarium en ijsje eten in Valencia, in Cordoba alleen het ijsje en in Sevilla paard en wagen en het ijsje eten. En raad nu maar eens wat Cody het leukst vond. Juist ja, alleen maar ijsje’s eten.

De volgende dag rijden we verder zuidelijk naar de Spaans/Portugese grens.