Spanje, Frankrijk en Belgie, Augustus 2013

Het noordwesten van Spanje en Noorden van Portugal lijken qua omgeving veel op elkaar. Groene en heuvelachtige landschappen met af en toe uitzicht op de zee. Vanuit Portugal rijden we naar het bedevaartsoord Santiago do Compostelo in Spanje. Dit is het eindpunt van Camino de Santiago. Dit pad loopt vanaf de pyreneeen helemaal naar het graf van de apostel Jakobus in de basiliek van Santiago.

Santiago do Costelo

Als wij aankomen in Santiago horen we dat twee dagen eerder een groot treinongeluk heeft plaatsgevonden. De jaarlijkse festiviteiten ter ere van de apostel Jakobus zijn dan ook niet door gegaan. Wel zien we een grote stroom pelgrims die de bedevaartstocht van 400 tot 600 km hebben gelopen en aangekomen zijn bij de basiliek. Ze zijn heel blij dat ze het gehaald hebben. De komende dagen zien we vaker mensen langs de weg lopen die ook de camino Santiago volgen. In de basiliek staan de pelgrims uren in de rij om het graf van de apostel te zien.

santiago

Cudillero

Van Santiago rijden we via de vestingstad Lugo naar Cudillero aan de Noordkust. De camping heeft een mooi zwembad en in de omgeving staan alle schuren op houten palen. Cudillerro is tegen de berg op gebouwd en een toeristische trekpleister.

lugocudilleroOp pad met de camper heeft zo zijn voordelen. Cody kan makkelijk een middagtukje doen, Onderweg en/of in de avond een filmpje kijken. Het kan allemaal…. Oh ja Cody is trots op zijn superman handdoek outfit.

joshuaencody

Picos

Het nationale park in het Picos gebergte zien we alleen vanaf de kant de weg. het ziet er wel indrukwekkend uit en misschien pakken we dit mee op een andere vakantie.

Pico

Frans baskenland

Na een aantal weken in Spanje en Portugal te zijn geweest rijden we naar het Franse gedeelte van Baskenland. Hier moeten we wat meer moeite doen om een goede camping te vinden. Het is hier hoogseizoen en veel drukker dan in Spanje of Portugal. Uiteindelijk belanden we in St Jean de Luz op een camping vol met Franse toeristen. We zitten in een buitenwijk maar wel op loopafstand van een strand. Bij laag water kunnen Joshua en Erwin krabbetje’s vangen. Het strand van St Jean de Luz is op fietsafstand te bereiken en erg mooi.

stjeandeluz

Futuroscope

Na een paar dagen relaxen aan het strand vertrekken we naar pretpark Futuroscope nabij Poitiers. Dit is een groot park onder andere auto’s die je zelf mag rijden. Joshua kreeg zelfs een rijbewijs, 3 d films en in de avond een licht spectaculaire licht en geluidshow.

futuroscope

Kust Belgie

Via de peripherique van Parijs rijden we naar het noorden van Frankrijk. In Chantille vinden we een leuke camping. Ook hier is nog steeds een hittegolf. Een duik in het zwembad is dan ook welkom. De volgende dag gaan we door naar Westende aan de kust in Belgie. Plopsaland in de Panne staat op het programma. We zijn hier al vaker geweest en Joshua verheugd zich alweer op het zelf mogen rijden in electrische auto’s. Cody is nu ook groot genoeg om te sturen. En Cody kan op de foto met zijn grote vriend clown Dobus. Erwin vermaakt zich in de nieuwe attractie van de Wicki de Viking. De volgende dag is het mosselen en friet eten bij een restaurant aan de boulevard van Westende.

plopsaland

Deze vakantie zit er weer op. De camper kan winterklaar worden gemaakt. Op naar de wintersport.